Nemzetközi VSM workshop a Partner in Pet Food brniště-i gyárában


Nemzetközi VSM workshop
a Partner in Pet Food brniště-i gyárában

/Péczely Csaba - TPM tanácsadó, A.A. Stádium Kft./

2017. január 26-án az a megtiszteltetés ért minket, hogy az Értékáram elemzés (Value Stream Mapping) gyakorlati alkalmazásáról tarthattunk angol nyelvű Workshopot a Partner in Pet Foodnál Csehországban. Az eseményen a holland, a szlovák, valamint két cseh, és három magyar gyár szakemberei vettek részt.


Az előzményekről

Amit ma Leanként és TPM-ként emlegetünk, az a Toyota termelési rendszerére vezethető vissza. A TPM támogatja a nem tervezett állásidők visszaszorítását, valamint a stabil teljesítmény és minőség megalapozását, amelyek mellett nem szabad elfeledkezni számos más veszteségforrásról (pl. raktározási veszteség, túltermelés, várakozás, stb.) sem. Ezek kezelésében a Lean gondolkodásmódjának és eszközrendszerének meghonosítása segít. 2014. nyarán kezdtük meg a TPM (Total Productive Maintenance) bevezetését a Partner in Pet Food sopronhorpácsi gyárában egy pilot projekt keretein belül.


Kezdeti Tisztítás a TPM bevezetés kezdetén (2014)


A munka jól haladt, több mint 11 %-kal növekedett a GE (General Efficiency - Általános hatékonyság) a csomagoló sorokon a bázisidőszakhoz képest. Ez többek között a műszaki okokra visszavezethető állásidők visszaszorításának, az átállási idők csökkentésének, valamint a mikroleállások kezelésének volt köszönhető. Ezek után a vezetés úgy döntött, hogy az üzem többi területén is meg kell kezdeni a TPM kiterjesztését. 2016 második felében a Lean bevezetés irányába "kacsintva" készítettünk egy Értékáram térképet a jelenlegi gyártási folyamatokról és a fejlesztési lehetőségekről. A megközelítés olyannyira tetszett a cégcsoport ügyvezető igazgatójának, hogy úgy döntött, a többi gyárban is el kell végezni ezt a munkát. Ennek kapcsán kért fel bennünket a sopronhorpácsi gyár minőségügyi vezetője, Eősze Viktória, - akivel egyébként a TPM bevezetés során is sokat dolgoztunk - a csehországi workshop megtartására.


A workshopról

A résztvevők többsége és mi is Liberecben (város Brniště közelében), egy kis hotelben szálltunk meg a workshopot megelőző estén. A közös vacsorának köszönhetően megismerkedtünk egymással és beszélgettünk az előttünk álló feladatról. Másnap reggel 8-kor kezdtük meg a közös munkát.


Rövid felvezetés és kölcsönös bemutatkozás után a résztvevőkkel közösen átvettük a Lean gondolatkör alapelveit, valamint a jelenlegi működés felmérésének elméleti lépéseit. Ezután csapatokat alkottunk, kimentünk az üzembe és feltérképeztük egy-egy előre kiválasztott termékcsalád jelenlegi anyag- és információáramlását. A felmérés alapján elkészült az oktatóteremben a jelen állapotot bemutató értékáram térkép.


A felmért Értékáram megjelenítése vizuális formában és annak bemutatása


Ezután következett a Lean értékáram megvalósításához szükséges lépések ismertetése. Szó esett a például készáru szupermarketre, vagy közvetlen kiszállításra történő gyártásról, az egydarabos áramlásról és a húzó rendszerekről, vagy éppen a termelés volumenének és összetételének kiegyenlítéséről. A különböző gyárakból érkezett szakemberek végül házi feladattal távoztak, amelynek célja a megszerzett tudás elmélyítése és gyáraik értékáramának fejlesztése a gyorsabb, rugalmasabb vevőkiszolgálás érdekében.

"A legfontosabb, hogy váljanak láthatóvá a veszteségek"

 


INTERJÚ

 

Aki válaszol:
Eősze Viktória - Minőségügyi vezető, Partner in Pet Food, Sopronhorpács

 

- Kedves Viktória, te is részt vettél a Partner in Pet Food történetének első Értékáram elemzésében Sopronhorpácson. Milyen tapasztalatokkal lettél gazdagabb? Mit emelnél ki?

 

- Nagyon örültem a lehetőségnek, hogy egy olyan módszerrel ismerkedhettem meg, amely univerzálisan alkalmazható akár egy teljes üzem veszteségeinek feltérképezéséhez, akár egy adott specifikus terület folyamatainak áttekintéséhez. Az elemzést követő tapasztalatunk az, hogy a jelenállapot-feltérképezésnél már csak a jövőállapot felvázolása, valamint az ahhoz közelebb vivő akciók meghatározása a nehezebb. Sok esetben a feladatok, üzleti érdekek túlnyúlhatnak gyári funkciók hatáskörén, így fontos, hogy felhívjuk a felsővezetés figyelmét arra, hogy a sikerhez és a közös célok eléréséhez globális beavatkozások, intézkedések szükségesek. A sopronhorpácsi elemzés hatására a cégcsoport felső vezetése úgy döntött, hogy a többi gyáregységnek is meg kell ismernie e megközelítést és fel kell mérniük jelenlegi folyamataikat. Mit gondolsz, miért született ez a döntés?

 

- A sopronhorpácsi munka során egyértelművé vált, hogy a viszonylag kevés erőfeszítéssel csökkentett, szemmel jól látható termelési veszteségek után a további problémákat csak akkor van lehetőségünk eliminálni, ha az egész folyamatot szélesebb körben, magasabb szinten és nagyobb energia befektetéssel vizsgáljuk meg.

 

- Erre a legmegfelelőbb eszköz az értékáram-elemzés, amelynek segítségével az "ajtótól ajtóig" elv alapján az összes olyan funkció működését fel tudjuk mérni, amely azért dolgozik, hogy a vevőinket az elvárásoknak megfelelően ki tudjuk szolgálni. Emellett a VSM segít a veszteségcsökkentő akciók priorizálásában is, hiszen mérhetővé és vizuálissá teszi a teljes folyamat szűk keresztmetszeteit, hiányosságait. Egy, a miénkhez hasonló méretű cég életében fontos, hogy az erőforrások ne aprózódjanak el - akár ebben is segíthet egy precízen elkészített elemzés. Fontos továbbá az is, hogy a módszer nagyban támogatja a Lean szemléletmód terjedését a szervezeten belül, ezért a bevezetés korai szakaszában megkerülhetetlen, hogy a cégcsoport összes gyára elvégezze az elemzési munkát.

 

- Részt vettél a brniště-i workshopon is. Hogy érezted magad? Milyen tapasztalatokkal lettél gazdagabb?

Nagyon jó hangulatban és az A.A. Stadium Kft. trénereinek köszönhetően igazán hatékonyan telt a műhelymunka. Hasznos volt látni egy másik gyár, másik terméktípus előállításának tipikus nehézségeit, de legfőképpen azt, hogy az értékáram-elemzés egyértelmű módszerének köszönhetően nem szükséges a résztvevők részéről előzetes ismeret ahhoz, hogy felvázolják az adott folyamat jelenállapot-térképét, ezáltal láthatóvá tegyék a nem értékhozzáadó tevékenységeket.
Mindemellett a gyors, fókuszált munkához elengedhetetlen a felkészülés, az eszközök és a szükséges erőforrás rendelkezésre állása. A "gembázás" és a gyári munkavállalók interjúztatása során több alkalommal szembesültünk nyelvi nehézségekkel, de szerencsére az effajta problémák áthidalásában az angolul beszélő kollégák támogató hozzáállása átsegített bennünket.

 


A Partner in Pet Food bemutatása

A Partner in Pet Food egyike az élvonalbeli sajátmárkás állateledel gyártó vállalatoknak. Integrált páneurópai termelési hálózattal rendelkezik, amely által erős piaci jelenlétet tud magáénak a nyugat- és közép-kelet-európai régióban. A száraz és nedves termékeket előállító gyárainak köszönhetően képes partnereinek a teljes sajátmárkás termékskálán széles választékot biztosítani.

 

A Partner in Pet Food 5 leányvállalattal rendelkezik: Magyarországon, Hollandiában, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában; ezek jelenleg több, mint 38 országba történő export tevékenységet folytatnak a cég 8 gyára által gyártott termékekből. Minden jelentős élelmiszerhálózatban és szakmai nagykereskedésben jelen van termékeivel.

 

2009-től 2011-ig a vállalat egy nemzetközi hálózat egységeként, a megfelelő tapasztalatokkal és pénzügyi háttérrel rendelkező nagyvállalat, a Provimi cégcsoport részeként működött. A létrejött együttműködés eredményeképpen a Provimi a régió első számú állateledel gyártójává vált, ami egy megbízható, hosszú távú partneri együttműködést jelentett a PPF ügyfelei számára. 2011-ben az Advent International befektetői csoport kivásárolta a Provimitől a kedvtelésből tartott állatok eledeleit gyártó vállalatokat, hogy azt saját cégcsoportján belül üzemeltesse. 2015-től a cég tulajdonosa a Pamplona Capital Management nevű nemzetközi befektetői csoport, amelynek szárnyai alatt a cég további növekedése biztosított. A vállalat a 2016-os évben 450.000 tonna állateledelt értékesített szerte Európában, több mint 265 millió euró értékben.