A.A. Stádium Kft. - TPM, Lean, műszaki diagnosztika

Szaktudás
Tapasztalat
Dinamizmus

Nemzetközi VSM workshop a Partner in Pet Food brniště-i gyárában


Nemzetközi VSM workshop
a Partner in Pet Food brniště-i gyárában

/Péczely Csaba - TPM tanácsadó, A.A. Stádium Kft./

2017. január 26-án az a megtiszteltetés ért minket, hogy az Értékáram elemzés (Value Stream Mapping) gyakorlati alkalmazásáról tarthattunk angol nyelvű Workshopot a Partner in Pet Foodnál Csehországban. Az eseményen a holland, a szlovák, valamint két cseh, és három magyar gyár szakemberei vettek részt.


Az előzményekről

Amit ma Leanként és TPM-ként emlegetünk, az a Toyota termelési rendszerére vezethető vissza. A TPM támogatja a nem tervezett állásidők visszaszorítását, valamint a stabil teljesítmény és minőség megalapozását, amelyek mellett nem szabad elfeledkezni számos más veszteségforrásról (pl. raktározási veszteség, túltermelés, várakozás, stb.) sem. Ezek kezelésében a Lean gondolkodásmódjának és eszközrendszerének meghonosítása segít. 2014. nyarán kezdtük meg a TPM (Total Productive Maintenance) bevezetését a Partner in Pet Food sopronhorpácsi gyárában egy pilot projekt keretein belül.


Kezdeti Tisztítás a TPM bevezetés kezdetén (2014)


A munka jól haladt, több mint 11 %-kal növekedett a GE (General Efficiency - Általános hatékonyság) a csomagoló sorokon a bázisidőszakhoz képest. Ez többek között a műszaki okokra visszavezethető állásidők visszaszorításának, az átállási idők csökkentésének, valamint a mikroleállások kezelésének volt köszönhető. Ezek után a vezetés úgy döntött, hogy az üzem többi területén is meg kell kezdeni a TPM kiterjesztését. 2016 második felében a Lean bevezetés irányába "kacsintva" készítettünk egy Értékáram térképet a jelenlegi gyártási folyamatokról és a fejlesztési lehetőségekről. A megközelítés olyannyira tetszett a cégcsoport ügyvezető igazgatójának, hogy úgy döntött, a többi gyárban is el kell végezni ezt a munkát. Ennek kapcsán kért fel bennünket a sopronhorpácsi gyár minőségügyi vezetője, Eősze Viktória, - akivel egyébként a TPM bevezetés során is sokat dolgoztunk - a csehországi workshop megtartására.


A workshopról

A résztvevők többsége és mi is Liberecben (város Brniště közelében), egy kis hotelben szálltunk meg a workshopot megelőző estén. A közös vacsorának köszönhetően megismerkedtünk egymással és beszélgettünk az előttünk álló feladatról. Másnap reggel 8-kor kezdtük meg a közös munkát.


Rövid felvezetés és kölcsönös bemutatkozás után a résztvevőkkel közösen átvettük a Lean gondolatkör alapelveit, valamint a jelenlegi működés felmérésének elméleti lépéseit. Ezután csapatokat alkottunk, kimentünk az üzembe és feltérképeztük egy-egy előre kiválasztott termékcsalád jelenlegi anyag- és információáramlását. A felmérés alapján elkészült az oktatóteremben a jelen állapotot bemutató értékáram térkép.


A felmért Értékáram megjelenítése vizuális formában és annak bemutatása


Ezután következett a Lean értékáram megvalósításához szükséges lépések ismertetése. Szó esett a például készáru szupermarketre, vagy közvetlen kiszállításra történő gyártásról, az egydarabos áramlásról és a húzó rendszerekről, vagy éppen a termelés volumenének és összetételének kiegyenlítéséről. A különböző gyárakból érkezett szakemberek végül házi feladattal távoztak, amelynek célja a megszerzett tudás elmélyítése és gyáraik értékáramának fejlesztése a gyorsabb, rugalmasabb vevőkiszolgálás érdekében.

"A legfontosabb, hogy váljanak láthatóvá a veszteségek"

 


INTERJÚ

 

Aki válaszol:
Eősze Viktória - Minőségügyi vezető, Partner in Pet Food, Sopronhorpács

 

- Kedves Viktória, te is részt vettél a Partner in Pet Food történetének első Értékáram elemzésében Sopronhorpácson. Milyen tapasztalatokkal lettél gazdagabb? Mit emelnél ki?

 

- Nagyon örültem a lehetőségnek, hogy egy olyan módszerrel ismerkedhettem meg, amely univerzálisan alkalmazható akár egy teljes üzem veszteségeinek feltérképezéséhez, akár egy adott specifikus terület folyamatainak áttekintéséhez. Az elemzést követő tapasztalatunk az, hogy a jelenállapot-feltérképezésnél már csak a jövőállapot felvázolása, valamint az ahhoz közelebb vivő akciók meghatározása a nehezebb. Sok esetben a feladatok, üzleti érdekek túlnyúlhatnak gyári funkciók hatáskörén, így fontos, hogy felhívjuk a felsővezetés figyelmét arra, hogy a sikerhez és a közös célok eléréséhez globális beavatkozások, intézkedések szükségesek. A sopronhorpácsi elemzés hatására a cégcsoport felső vezetése úgy döntött, hogy a többi gyáregységnek is meg kell ismernie e megközelítést és fel kell mérniük jelenlegi folyamataikat. Mit gondolsz, miért született ez a döntés?

 

- A sopronhorpácsi munka során egyértelművé vált, hogy a viszonylag kevés erőfeszítéssel csökkentett, szemmel jól látható termelési veszteségek után a további problémákat csak akkor van lehetőségünk eliminálni, ha az egész folyamatot szélesebb körben, magasabb szinten és nagyobb energia befektetéssel vizsgáljuk meg.

 

- Erre a legmegfelelőbb eszköz az értékáram-elemzés, amelynek segítségével az "ajtótól ajtóig" elv alapján az összes olyan funkció működését fel tudjuk mérni, amely azért dolgozik, hogy a vevőinket az elvárásoknak megfelelően ki tudjuk szolgálni. Emellett a VSM segít a veszteségcsökkentő akciók priorizálásában is, hiszen mérhetővé és vizuálissá teszi a teljes folyamat szűk keresztmetszeteit, hiányosságait. Egy, a miénkhez hasonló méretű cég életében fontos, hogy az erőforrások ne aprózódjanak el - akár ebben is segíthet egy precízen elkészített elemzés. Fontos továbbá az is, hogy a módszer nagyban támogatja a Lean szemléletmód terjedését a szervezeten belül, ezért a bevezetés korai szakaszában megkerülhetetlen, hogy a cégcsoport összes gyára elvégezze az elemzési munkát.

 

- Részt vettél a brniště-i workshopon is. Hogy érezted magad? Milyen tapasztalatokkal lettél gazdagabb?

Nagyon jó hangulatban és az A.A. Stadium Kft. trénereinek köszönhetően igazán hatékonyan telt a műhelymunka. Hasznos volt látni egy másik gyár, másik terméktípus előállításának tipikus nehézségeit, de legfőképpen azt, hogy az értékáram-elemzés egyértelmű módszerének köszönhetően nem szükséges a résztvevők részéről előzetes ismeret ahhoz, hogy felvázolják az adott folyamat jelenállapot-térképét, ezáltal láthatóvá tegyék a nem értékhozzáadó tevékenységeket.
Mindemellett a gyors, fókuszált munkához elengedhetetlen a felkészülés, az eszközök és a szükséges erőforrás rendelkezésre állása. A "gembázás" és a gyári munkavállalók interjúztatása során több alkalommal szembesültünk nyelvi nehézségekkel, de szerencsére az effajta problémák áthidalásában az angolul beszélő kollégák támogató hozzáállása átsegített bennünket.

 


A Partner in Pet Food bemutatása

A Partner in Pet Food egyike az élvonalbeli sajátmárkás állateledel gyártó vállalatoknak. Integrált páneurópai termelési hálózattal rendelkezik, amely által erős piaci jelenlétet tud magáénak a nyugat- és közép-kelet-európai régióban. A száraz és nedves termékeket előállító gyárainak köszönhetően képes partnereinek a teljes sajátmárkás termékskálán széles választékot biztosítani.

 

A Partner in Pet Food 5 leányvállalattal rendelkezik: Magyarországon, Hollandiában, Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában; ezek jelenleg több, mint 38 országba történő export tevékenységet folytatnak a cég 8 gyára által gyártott termékekből. Minden jelentős élelmiszerhálózatban és szakmai nagykereskedésben jelen van termékeivel.

 

2009-től 2011-ig a vállalat egy nemzetközi hálózat egységeként, a megfelelő tapasztalatokkal és pénzügyi háttérrel rendelkező nagyvállalat, a Provimi cégcsoport részeként működött. A létrejött együttműködés eredményeképpen a Provimi a régió első számú állateledel gyártójává vált, ami egy megbízható, hosszú távú partneri együttműködést jelentett a PPF ügyfelei számára. 2011-ben az Advent International befektetői csoport kivásárolta a Provimitől a kedvtelésből tartott állatok eledeleit gyártó vállalatokat, hogy azt saját cégcsoportján belül üzemeltesse. 2015-től a cég tulajdonosa a Pamplona Capital Management nevű nemzetközi befektetői csoport, amelynek szárnyai alatt a cég további növekedése biztosított. A vállalat a 2016-os évben 450.000 tonna állateledelt értékesített szerte Európában, több mint 265 millió euró értékben.

Előző hónap December 2017 Következő hónap
H K Sz Cs P Szo V
week 48 1 2 3
week 49 4 5 6 7 8 9 10
week 50 11 12 13 14 15 16 17
week 51 18 19 20 21 22 23 24
week 52 25 26 27 28 29 30 31

Közelgő események

Depository

Partnereink

Magyar Ipari Karbantartók Szervezete
Európai TPM Intézet
 
Performance Storyboard
 
Elektrovillszer
 
Distribuitorul în România a filmului sensibil la presiune Fujifilm Prescale este firma A.A. Stádium Kft. (Srl.) Ungaria.