A.A. Stádium Kft. - TPM, Lean, műszaki diagnosztika

Szaktudás
Tapasztalat
Dinamizmus


ICG St´dium

Folytatódik szakmai cikksorozatunk:

A Lean ideje lejárt!


Beszélgetés

Egy barátommal beszélgetve szóba kerültek a napi hírek, és mint olyan, a dolgozói sztrájk az egyik legnagyobb, Magyarországon is jelen lévő autógyártó cégnél. A barátom következő kijelentése hosszabb vitát váltott ki közöttünk:

"A Lean ideje lejárt! Ha a cég felépítene egy nagyobb, mondjuk egy hónapra elegendő készletet a gyártott motorokból a székhelyén, akkor a dolgozók nem tudnák zsarolni a céget."

Érvelése számomra teljesen érthetetlen és sokkoló volt. De nézzük meg, hogyan is gondolkodik a felületes szemlélődő és mit lát az, aki napi szinten foglalkozik Leannel az iparban? Nézzünk néhány elképzelést és érvet:

A Lean első látásra:

 

Egy szakember szemszögéből:

A Lean bevezetése a készletek csökkentéséről szól. Ez veszélyes lehet, ha a vezetés viszonya nem jó az alkalmazottakkal.

vs

A készletek csökkenése a jól működő Lean rendszer egyik következménye, nem pedig célja. Mindemellett ne feledkezzünk meg az első alapelvről: a legfontosabb az ember tisztelete, azaz a másik megértése és a kölcsönös bizalom megteremtése.

A dolgozók joggal kérnek több pénzt. Nem szabadna őket kizsákmányolni egy ilyen jól menő cégnél.

vs

A kijelentéssel alapvetően lehet azonosulni, de ez milyen összefüggésben áll a Leannel, amelynek célja a munkafolyamatokban rejlő veszteségek visszaszorítása. Megszűnnek azok a feladatok, amelyek minden, a munkában motivált kollégát zavarnak, idegesítenek (pl. várakozás, kiszámíthatatlan működés, felesleges műveletek). Helyüket értékes és nem utolsó sorban értelmes tevékenységek váltják fel. Ez lenne a kizsákmányolás?

Legfeljebb 15 féle motortípust gyárthat a cég. Ezt nem lehet olyan nehéz kezelni.

vs

Például az egyik nagy magyarországi autógyártó cégnél az interneten talált adatok alapján, 2011-ben 25 alapmotor összesen 450 különböző változata készült a gyárban. Tényleg olyan egyszerű lenne a helyzet?

A mintegy 13 000 dolgozó éves munkabérének 18 %-a, amit emelésként a szakszervezet kért, bőven fedezné a raktárkészletben álló tőke költségét.

vs

Elegendő ez a pénzügyi megközelítés? Más költségekkel nem járna ennyi motor tárolása?

Lean Waste

Végezetül felteszek néhány kérdést és a választ Önre bízom, ahogy tettem ezt a barátom esetében is:

  • Éves szinten mintegy 2 000 000 darab motort gyárt ez a cég. Ez esetben valamivel több, mint 16 500 darab motor tárolását kellene megoldani havonta. Mekkora raktárt kellene felépíteni ehhez és ez milyen költségekkel járna?
  • Milyen feltételek (pl. hőmérséklet, páratartalom, csomagolás, stb.) megteremtése szükséges ahhoz, hogy a motorok állapota ne romoljon a tárolás ideje alatt és a vevő nyugodt szívvel adja ki rájuk megtakarításai tetemes részét? - És a biztonságról még nem is beszéltünk!
  • Okozhat-e a tárolás rejtett hibákat, amelyeket csak jóval a gyártás után ismer fel a gyártó? Hogyan kezelhetők eredményesen a kiváltó okok?
  • Mennyi embert kellene foglalkoztatni a raktárkészlet kezeléséhez és szállításához? Milyen informatikai, raktárkezelő és mozgató rendszerek kiépítésére lenne szükség?
  • Mi történik, ha változnak a piaci igények? Pl.: bizonyos országok nem rendelnek többet a dízel motorból? Mekkora értékű készlet ragadna a raktárban?
  • Mi történik egy konstrukciós fejlesztés vagy egy esetleges reklamáció miatti visszahívás esetén? Hogyan és milyen áron kezelhetnék le ezt a raktárkészlet esetén?
  • Hogyan építenénk fel ezt a jelentős méretű készletet? Lehetne ezt az időt olyan munkára is fordítani, amelyért a piac azonnal fizetne?
  • Nő a termelékenység, nőnek a darabszámok. Fenntartható megoldást jelent az előre történő készletezés? Meddig?
LEAN

Valóban lejárt volna a Lean ideje?
Vagy most jött el igazán?


Ha Lean bevezetés és fejlesztés, akkor:


Péczely Csaba - TPM, LEAN tanácsadó / ICG Stádium Kft.
Elérhetőség: 20/964-4648, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.


Hazai és nemzetközi konferenciák rendszeres előadója, aki nem csak alkalmazója, de kutatója is a Lean, TPM, vállalati kultúra fogalomköröknek. 2012-ben jelent meg társszerzőként a Lean3 című könyve, amely az első magyar nyelven, hazai tapasztalatok alapján íródott kiadvány a témában.
2006 óta támogatja a TPM, a Lean és a hozzájuk kapcsolódó módszerek bevezetését multinacionális vállalatok gyáraiban. Kisebb, egy telephelyre vonatkozó projektektől kezdve nagyméretű, több telephelyet érintő fejlesztési programokban vesz részt Magyarországon. Olyan kiváló, nagy múltú vállalatokkal dolgozott/dolgozik együtt, mint a Nestlé, Knorr Bremse, SCHOTT, Linamar, Haldex, Partner in Pet Food.

Péczely Csaba
Előző hónap Augusztus 2020 Következő hónap
H K Sz Cs P Szo V
week 31 1 2
week 32 3 4 5 6 7 8 9
week 33 10 11 12 13 14 15 16
week 34 17 18 19 20 21 22 23
week 35 24 25 26 27 28 29 30
week 36 31

Hírlevél feliratkozás

Partnereink

Magyar Ipari Karbantartók Szervezete
Európai TPM Intézet
 
Performance Storyboard
 
Elektrovillszer
 
Distribuitorul în România a filmului sensibil la presiune Fujifilm Prescale este firma A.A. Stádium Kft. (Srl.) Ungaria.