A.A. Stádium Kft. - TPM, Lean, műszaki diagnosztika

Szaktudás
Tapasztalat
Dinamizmus


ICG St´dium

Folytatódik szakmai cikksorozatunk:

Bekövetkezett meghibásodások utólagos elemzése? Másképp!


Ki ne hallotta volna, hogy mennyire fontos a visszatérő problémák utólagos elemzése. Némi túlzással a csapból is gyökérokok folynak, az A3-as probléma-megoldó lap, a 8D módszer, a DMAIC, vagy éppen a különböző elemző technikák. Eszembe sem jutna megkérdőjelezni ezeknek a megközelítéseknek a létjogosultságát, vagy a számtalan, a témában íródott mű hasznosságát!

Ezzel szemben egy részben kapcsolódó, ámde jóval elhanyagoltabb témára hívnám fel a figyelmet!

6

Számos TPM és karbantartási projektünk tapasztalata azt mutatja, hogy a váratlan meghibásodások miatti kieső idő jelentős részét néhány hosszabb állásidőt okozó probléma eredményezi. Ezen esetek alapos kivizsgálása, utólagos elemzése legalább olyan fontos, mint a rendszeresen visszatérő hibáké!

Példa: Egy autóipari beszállító cég egyik gyártóterületén a 2017-es évben mintegy 60 darab hosszabb állásidőt okozó (4 óra feletti) géphiba következett be. Miután elkezdték a hosszabb állásidők tudatos elemzését, ez a szám a következő évben 20 alá csökkent.

De milyen lépésekben álljunk neki a hosszabb állásidőt okozó problémák elemzésének? Segítünk!

6
  • 1. lépés: A MEGHIBÁSODÁS LEÍRÁSA!
    Érdemes pontosan rögzíteni a váratlan meghibásodás időpontját, helyét, a gépkezelők és a karbantartók tapasztalatait. Emellett segítheti a későbbi elemzések elkészítését, ha meghatározzuk a meghibásodás jellegét (pl. mechanikus, elektromos, hidraulikus, stb.) valamint a tönkremenetel módját (pl. kopott, deformált, törött, stb.).
  • 2. lépés: AZ ÁLLÁSIDŐ SORÁN BEKÖVETKEZETT ESEMÉNYEK RÖGZÍTÉSE
    Az egyes lépések időtartamának rögzítése (pl. karbantartási reakcióidő, hibakeresés, alkatrészre várakozás, stb.) a későbbi fejlődés alapja.
  • 3. lépés: IDŐPONTOPTIMALIZÁLÁS
    Egyes tevékenységek gördülékenyen mentek, míg mások túl hosszúra nyúltak? Sokáig tartott a hibakeresés? Elképzelhető, hogy képzés szükséges. Lassan érkezett be az alkatrész? Tartsuk készleten vagy keressünk új beszállítókat! Határozzunk meg akciókat!
  • 4. lépés: A TÖNKREMENETEL JELLEGE
    Normál elhasználódásról beszélhetünk? Miért nem vettük időben észre a problémát? Netán túl rövid az elhasználódási ciklus? Mostoha üzemeltetési körülmények okozták a meghibásodást? Mit tehetünk ellene? Ha megértjük a tönkremenetel módját, akkor nagy lépést teszünk a megelőzés és a helyes intézkedések irányába is.
  • 5. lépés: NÉHÁNY TOVÁBBI KÉRDÉS, AMIT ÉRDEMES FELTENNI MAGUNKNAK:
    Megismétlődhet a meghibásodás? Megelőzhető a probléma? Vannak detektálható előjelek? Enyhíthetők a következmények? Igenlő válasz esetén ismét csak közelebb kerülhetünk a megfelelő akciók meghatározásához és a hosszabb állásidők megelőzéséhez.
  • 6. lépés: KÖLTSÉGELEMZÉS
    Érdemes lehet a hosszabb állásidőket az okozott költség oldaláról is megvizsgálni (gépi kieső idő, ráfordított munkaidő költsége), hogy mérhetővé váljon a fejlődés.
  • 7. lépés: FELELŐSÖK ÉRTESÍTÉSE A FELADATAIKRÓL
    Arany szabály: 1 felelős + konkrét határidő.

Hogyan valósíthatóak meg a fentiek?

  • Testre szabott, sztenderdizált elemzési folyamat kidolgozása.
  • Egy felelős vezető kijelölése, aki a témát a sajátjaként kezeli és számon kéri.
  • A kulcs emberek kijelölése és megfelelő képzése, hogy minden műszakban megfelelően rögzítsék, majd elemezzék az eseményeket.
  • Egy eszköz, amely segíti a sztenderd folyamat betartását, megteremti az átláthatóságot (feladatok és felelősségi körök), a visszakereshetőséget (korábbi elemzések, akciók), könnyíti az adminisztrációt, és támogatja a kommunikációt is.

Papírmentes gyár?

A megközelítés támogatására kiváló eszköz lehet a Performance Story Board ACF (Analysis of Causes for Failure) modulja, mely egy egyszerű webes alkalmazás munkánk megkönnyítésére. Elérhető tableten, laptopon, vagy akár okostelefonon is internetkapcsolat segítségével, ráadásul magyar nyelven!

Miben segíthetünk?

  • Demo verzió ismertetése, bemutatása és próbaidőszak biztosítása a Performance Story Boardhoz.
  • A sztenderd hibaelemzési folyamat testreszabása
  • Képzések az hibaelemzés és a Performance Story Board megfelelő használata kapcsán
  • A bevezetés támogatása közös munkával és a kapcsolódó menedzsment folyamat kialakításával
  • Támogatás a Performance Story Board használata során felmerülő igények megvalósításában

cloud

PSB


Ha Lean bevezetés és fejlesztés, akkor:


Péczely Csaba - TPM, LEAN tanácsadó / ICG Stádium Kft.
Elérhetőség: 20/964-4648, Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.


Hazai és nemzetközi konferenciák rendszeres előadója, aki nem csak alkalmazója, de kutatója is a Lean, TPM, vállalati kultúra fogalomköröknek. 2012-ben jelent meg társszerzőként a Lean3 című könyve, amely az első magyar nyelven, hazai tapasztalatok alapján íródott kiadvány a témában.
2006 óta támogatja a TPM, a Lean és a hozzájuk kapcsolódó módszerek bevezetését multinacionális vállalatok gyáraiban. Kisebb, egy telephelyre vonatkozó projektektől kezdve nagyméretű, több telephelyet érintő fejlesztési programokban vesz részt Magyarországon. Olyan kiváló, nagy múltú vállalatokkal dolgozott/dolgozik együtt, mint a Nestlé, Knorr Bremse, SCHOTT, Linamar, Haldex, Partner in Pet Food.

Péczely Csaba
Előző hónap December 2019 Következő hónap
H K Sz Cs P Szo V
week 48 1
week 49 2 3 4 5 6 7 8
week 50 9 10 11 12 13 14 15
week 51 16 17 18 19 20 21 22
week 52 23 24 25 26 27 28 29
week 1 30 31

Közelgő események

2020. 02. 12.
TPM Alapok tréning
2020. 03. 11.
Művezetői alapképzés
2020. 03. 19. - 2020. 03. 19.
Teamek eredményes moderálása workshop
2020. 03. 25. - 2020. 03. 26.
Agilis projektmenedzsment tréning

Hírlevél feliratkozás

Partnereink

Magyar Ipari Karbantartók Szervezete
Európai TPM Intézet
 
Performance Storyboard
 
Elektrovillszer
 
Distribuitorul în România a filmului sensibil la presiune Fujifilm Prescale este firma A.A. Stádium Kft. (Srl.) Ungaria.